Köpevillkor
Priser och betalning
Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.
Vid köp av en skrymmande vara så tillkommer en extra avgift utöver fraktkostnaden. Den kan variera beroende på paktets totala vikt eller längd.
Exempel på skrymmande är vapen över 100 cm, tex långsvärd, tvåhandssvärd och stavvapen, eller varor med totalvikt över ca 10 kg.
Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt.
Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.
Betalningsmetoder:
- Bankgirobetalning/Swish/Internationell banköverföring (manuell hantering)
- PayPal
- E-faktura för Företag
- SVEA
Betalning med SVEA:
Läs om Sveas villkor här
Företagsfaktura
Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura ("företagsfaktura").
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 ("Svea Bank"). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08-514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
Bankgiro/swish:
Betalningsinformation
- Inom 2-5 vardagar återkommer vi med ett mail till dig med bekräftelse om att alla varor finns, alternativt eventuella förslag på ersättningsvara. Samt om skrymmandeavgift på frakten tillkommer.
- Då alla varor du beställt finns tillgängliga, ändras orderstatusen till "Betalningsinformation". Du får då ett mail med betalningsinformationen.
- Du genomför bankgirobetalning/Swishbetalning och bekräftar därmed köpet. Glöm inte att skriva ditt ordernummer i meddelanderutan!
- Om en vara inte finns i lager och du erbjudits olika förslag på ersättningsvara, eller om du vill göra några andra ändringar, meddelar du oss och inväntar sedan en ny bekräftelse.
- Det kan ta cirka 2-3 vardagar innan vi ser att bankgirobetalningen är utförd.
Betalning mottagen
- Din orderstatus ändras till ”Betalning ok”.
OBS: Vi behandlar inte din order förrän vi emottagit din betalning. Leveranstiden baseras från tiden då vi erhållit din betalning.
- Har vi alla varor hemma i lager skickas din order efter din betalning har registrerats.
- De varor vi inte har hemma i lager beställs från leverantör när din betalning har registrerats.
Utebliven betalning
- Har ingen betalning gjorts sker ingen leverans förrän betalning skett.
- Har ingen betalning skett inom 2 veckor skickar vi ett påminnelsemail.
- Har ingen betalning skett inom 3 veckor makuleras din order om ingen annan överenskommelse gjorts.
Order packas och skickas
- Har vi alla varor hemma i lager skickas din order efter din betalning har registrerats.
- När vi fått hem dina beställningsvaror packar vi din order och din orderstatus ändras till ”Order Skickad”.
- Vid beställning av varor från fler leverantörer än en väntar vi in varorna så att vi kan skicka alla varor i din order i samma paket.
- Vi kan dela upp din order efter överenskommelse. Inget är omöjligt! (extra fraktavgift tillkommer från 59 kr)
- Vi skickar främst med Schenker och PostNord.
Order Levererad
- I de fall varorna ej skickas, utan vi lämnar dem direkt till dig, ändras din orderstatus till ”Levererad”.
Leverans
Vi nyttjar det mest prisvärda leveranssättet för din beställning.
Alla våra ordrar levereras väl inslagna och packade för att undvika skador på dina produkter under frakten.
De fraktbolag vi använder främst är Schenker och PostNord.
Alla våra paket som vi skickar sker med spårbarhet, allt för att underlätta för dig som kund. Detta innebär att du har möjlighet att spåra just din order.
Allt för att du som kund ska känna dig trygg med oss som din leverantör och partner inom hobbyn.
Vid tält rekommenderar vi att man försöker ordna med avhämtning hos oss alternativt att vi skickar med Schenker Hem beroende på var i landet du bor. Detta för att fraktkostnaden på tält är hög.
Produkter som är långa eller på annat sätt otympliga belastas med en skrymmande avgift. Denna avgift är beroende på hur skrymmande paketet är.
Ångerrätt
Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag vi lämnat information.
När du utnyttjat din ångerrätt:
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.
Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.
Personuppgifter
När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.
Ej uthämtade paket
Ej hämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 170 SEK.
Returer
Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott.
När du utnyttjat din ångerrätt ska du,
om det gäller en vara: sända eller lämna tillbaka den till oss
om det gäller en tjänst: hålla materialet tillgängligt för oss, om det inte medför besvär för dig.
Återbetalningsskyldighet:
Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddelandet om att du ångrat dig. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan.
Se även konsumentverket distansavtalslagen & E-handel.
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/lagen-om-distansavtal-och-avtal-utanfor-affarslokaler/