Köpvillkor

Priser och betalning

Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.

Vid köp av en skrymmande vara så tilkommer en extra avgift utöver fraktkostnaden. Den kan variera beroende på paktets totala vikt eller längd.

Exempel på skrymmande är vapen över 100 cm, tex långsvärd, tvåhandssvärd och stavvapen, eller varor med totalvikt över ca 10 kg.

Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt.
Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.

Hur du beställer

Betalningsmetoder:

    • Bankgirobetalning
    • Swish
    • Faktura (f.n. enbart för företag föreningar, kommun, landsting etc.)

 

1. När du funnit dina varor och är färdig trycker du på knappen "Till kassan" och följer anvisningarna.

2. Din orderstatus ändras nu till "Order är lagd" och vi kontrollerar tillgängligheten på varorna i vårt lager och hos leverantören.

3. Inom 2 vardagar återkommer vi med ett mail till dig med bekräftelse om att alla varor finns, alternativt eventuella förslag på ersättningsvara. Samt om skrymmandeavgift på frakten tillkommer.

3a. Då alla varor du beställt finns tillgängliga, ändras orderstatusen till "Betalningsinformation". 
Du får då ett mail med betalningsinformationen. 
Du genomför bankgirobetalning/Swishbetalning och bekräftar därmed köpet. Glöm inte att skriva ditt ordernummer i meddelanderutan! 

3b. Om en vara inte finns i lager och du erbjudits olika förslag på ersättningsvara, eller om du vill göra några andra ändringar, meddelar du oss och inväntar sedan en ny bekräftelse. 

4. Det kan ta cirka 2-3 vardagar innan vi ser att bankgirobetalningen är utförd. 

5. Din orderstatus ändras till ”Betalning accepterad”.

OBS: Vi behandlar inte din order förrän vi emottagit din betalning. Leveranstiden baseras från tiden då vi erhållit din betalning.

5a. Har vi alla varor hemma i lager skickas din order när din betalning registrerats.

5b. De varor vi inte har hemma i lager beställs från leverantör när din betalning registrerats.

5c. Har ingen betalning, enligt punkt 3, gjorts sker ingen leverans förrän betalning skett.

5d. Har ingen betalning, enligt punkt 3, skett inom 2 veckor skickar vi ett påminnelsemail.

5e.  Har ingen betalning, enligt punkt 3, skett inom 3 veckor makuleras din order om ingen annan överenskommelse skett.

6. När vi fått hem varorna skickar vi dem till dig och din orderstatus ändras till ”Order Skickad”. Vid beställning av varor från fler leverantörer än en, kan det hända att vi väljer att vänta in varorna så att vi kan skicka alla varor i din order i samma paket. Vi kan dela upp din order efter överenskommelse. Inget är omöjligt! (extra fraktavgift kan tillkomma)

7. I de fall varorna ej skickas, utan vi lämnar dem direkt till dig, ändras din orderstatus till ”Levererad”.

Ångerrätt

Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag vi lämnat information.

När du utnyttjat din ångerrätt:

Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Personuppgifter

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.

Ej uthämtade paket

Ej hämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 150 SEK.

Returer

Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. 

När du utnyttjat din ångerrätt ska du,
om det gäller en vara: sända eller lämna tillbaka den till oss
om det gäller en tjänst: hålla materialet tillgängligt för oss, om det inte medför besvär för dig.

Återbetalningsskyldighet:
Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddelandet om att du ångrat dig. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. 

Se även konsumentverket distansavtalslagen & E-handel. 

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/lagen-om-distansavtal-och-avtal-utanfor-affarslokaler/